Interview med Anders Schrøder (Kunstner)

Skrevet af Linda og Rasmus

Foto: Redaktionen

1. Hvad giver det dig som menneske at lave malerier?

Når jeg maler, slapper jeg af. Det er som at træde ind i en anden verden, hvor alt det daglige forsvinder. Jeg bliver mig selv og får ro til at tænke over tingene.

2. Hvilke følelser har du i spil, når du maler – hvis nogen?

Jeg kan sagtens være i dårligt humør og male mig glad. Det handler ikke om at male vreden ud, men om at komme i gang – så kommer glæden af sig selv.

3. Hvad giver dig motivation til nye malerier?

Det er hverdagen. En sjov vending i Netto, en artikel i avisen, tanker på en løbetur – alt kan blive til inspiration. Jeg skriver idéer ned i en skitsebog og arbejder videre med dem. Nogle gange kommer titlen først, andre gange maleriet.

4. Hvilken kunstform bruger du?

Jeg arbejder figurativt. Man kan se, hvad det forestiller – ofte fugle. Fugle er interessante, fordi de ikke kræver samme følelsesmæssige respons som mennesker.

5. Hvad er grundstenen for dine malerier?

Budskabet er, at vi skal være bedre til at rumme hinanden. Vi ved ikke, hvad andre går igennem, men vi kan acceptere hinanden som vi er. Jeg arbejder med fællesskab, venskab og fordomsfrihed, vi kan alle alle sammen noget.

6. Ønsker du helst at sælge dine malerier eller beholde dem selv?

Der ligger noget personligt i alle mine værker. Nogle billeder beholder jeg, fordi de betyder meget for mig – fx et billede fra min tur med Team Rynkeby til Paris. Jeg vil gerne give andre glæde, men også have noget at se tilbage på.

7. Hvilke redskaber benytter du til dine projekter?

Alt hvad der er ved hånden: pensler, svampe, paprør, kuglepenne, iPad med tegneprogrammer, acrylmaling, tusch. Jeg burger lak til at beskytte værkerne til indendørs og autolak til mine udendørs malerier.

8. Hvad er din specielle “signatur” ved dine billeder?

Dyrenes udtryk – skæve, langbenede figurer – gør mine billeder genkendelige og jeg sætter min signatur i hjørnet af hvert billede.

9. Hvilken følelse håber du dine kunder står med, når du overleverer et maleri?

Jeg håber, de bliver glade og får noget ud af det. Malerierne kan vække forskellige følelser hos forskellige mennesker – og det er netop det interessante. De kan hjælpe med at sætte ord på følelser, man ellers har svært ved at udtrykke.

10. Hvilken motivation fandt du for at komme i gang med projektet på Granhøjens hotel?

Jeg blev spurgt af Grete og Torsten, som havde set og købt mine værker før. Jeg syntes, det gav god mening – mine billeder og Granhøjens værdier passer godt sammen.

11. Hvad føler du, at billederne repræsenterer?

Fællesskab og forskellighed. Vi kan meget mere sammen, når vi accepterer hinandens forskelligheder.

12. Hvor lang tid tog projektet fra start til slut?

Ca. 3–4 måneder. Jeg begyndte at tænke over idéer med det samme, og der var mange overvejelser om placeringen I forhold til vinduerne, og hvordan billederne skulle hænge sammen.

13. Hvordan fik du opgaven?

Grete og Torsten kontaktede mig og spurgte, om jeg ville mødes og tale om projektet. Vi mødtes ved hotellet og aftalte opgaven.

14. Har du fået nogle guidelines fra personale eller beboere?

Ja, jeg fik en tekst fra Grethe, som blev brugt som inspiration. Teksten står under billederne og er mere generel – ikke knyttet til ét specifikt værk.

15. Hvilke menneskelige behov var vigtige at få repræsenteret i værkerne?

At vi alle har noget at byde på – selvom det er forskelligt. Det handler om at se mulighederne i hinanden.

16. Hvad synes du selv om det færdige resultat?

Jeg er rigtig glad og stolt. Det var en fed opgave, og jeg elsker at male stort. Værkerne larmer ikke for meget, men de bidrager til bybilledet på en god måde.

17. Hvordan får man et maleri til at hænge på en ydermur i fri luft?

Jeg malede på speciallavede plader, som blev målt og tilpasset væggen. De blev skruet op af Granhøjens folk – meget flot og diskret monteret. Det er originale værker, ikke tryk.

18. Hvordan har du beskyttet værkerne mod vind og vejr?

Jeg bruger autolak i flere lag, som beskytter mod slid og vejr. Det gør værkerne holdbare, selv udendørs.

19. Hvis der sker hærværk eller naturlig skade – kan værkerne repareres?

Det kommer an på skadens omfang. Men fordi de er malet på plader, kan de tages ned og repareres eller udskiftes. Det gør dem fleksible og nemme at vedligeholde.

20. Hvad er din baggrund som kunstner?

Jeg er uddannet grafiker og har gået på Grafisk Kommunikation Højskole. Jeg har altid malet, men begyndte for alvor omkring 2008, hvor jeg blev gæsteudstiller og fik fast udstillingssted i Nykøbing.

21. Laver du også grafiske opgaver for firmaer?

Ja, jeg laver plakater, armbånd og bannere til fx Vigfestival og Sommerland Sjælland. Jeg nyder at være kreativ inden for faste rammer.